سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طول محتوا در سئو ؛ طول محتوای متنی باید چقدر باشد؟

حتما برای شما هم مثل خیلی‌های دیگر همیشه این سوال وجود داشته که طول محتوای متنی باید چند کلمه باشد و برای سئو محتوای طولانی بهتر است یا محتوای کوتاه. درباره این موضوع هم نظرات مختلفی وجود دارد و بررسی‌های متعددی انجام شده است. ولی متاسفانه هنوز خیلی‌ها به نتیجه نرسیده‌اند و فقط فکر می‌کنند باید محتوای بالای 2000 کلمه داشته باشند. اگر یک بار برای همیشه دنبال پاسخ این سوال هستید، جواب شما در این مطلب است.

طول محتوا چقدر در سئو اهمیت دارد؟ 

اتفاقاً طول محتوا در سئو اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چراکه نشان می‌دهد تا چه اندازه براساس اصول محتوای سئوشده و متناسب با نیاز کاربر پیش رفته‌اید. اینکه تا چه اندازه توانسته‌اید به نیت و خواسته مخاطب نزدیک شوید و بهترین محتوا را به او پیشنهاد دهید، باعث می‌شود ترافیک بیشتری دریافت کنید، ماندگاری کاربران در صفحات سایت شما بیشتر شود و به دلایل مختلف دیگر گوگل تشخیص دهد که محتوای ارزشمندی دارید. همان‌طور که می‌دانید برخلاف تصور خیلی‌ها که صرفا دنبال ترفندهای سئو برای نتیجه‌گیری سریع هستند، اما بهینه‌سازی رتبه سایت در موتورهای جستجو چیزی جدای محتوا نیست. به همین دلیل گوگل و دیگر موتورهای جستجو اهمیت زیادی برای محتوا قائل هستند.

چرا طول محتوا برای سئو سایت مهم است؟

از آنجایی که در سئو هدف اصلی جذب مخاطب و هدایت او به سمت سایت است، در نتیجه هر چیزی که باعث رضایت مخاطب شود ارزشمند است. به همین دلیل طول محتوا برای سئو سایت اهمیت زیادی دارد. یعنی وقتی مخاطب دنبال مطالب تخصصی و جامع می‌گردد، بدون شک باید محتوای بلند و حرفه‌ای ارائه کنید و اگر صرفا دنبال موضوعی خاص بود و می‌خواست سریع‌تر به خواسته‌ش برسد برای او یک مطلب کوتاه و کاربردی منتشر کنید. از سوی دیگر اگر نیاز نباشد محتوای طولانی بنویسید یا مشخص شود به صورت غیرطبیعی آن را طولانی‌ کرده‌اید، قطعا نتیجه خوبی نمی‌گیرید. یکی از دلایل نوشتن محتوای باکیفیت و طولانی این است که کاربر بیشتر در سایت شما می‌ماند و در نتیجه نرخ پرش کمتر شده و میزان حضور در صفحه افزایش پیدا می‌کند. ضمن اینکه طول محتوا در موارد دیگری چون لینک‌سازی، استفاده از المان‌های تصویری، سئوی داخلی و... نیز موثر است. و در آخر اینکه براساس تحقیقات صورت گرفته در بسیاری از مواقع محتوای طولانی نتایج بهتری می‌گیرند.


کسانی که معتقدند محتوای بلند بهتر است، معمولاً به آمارهایی که گرفته‌اند اشاره می‌کنند و مثلاً توضیح می‌دهند که ده لینک اول در نتایج جستجو، 1500 کلمه (یا 1700 کلمه یا 2400 کلمه) مطلب داشته‌اند. اعداد و ارقام مختلف است؛ اما معمولاً بین 1500 تا 2500 می‌چرخد و تغییر می‌کند.

کسانی که معتقدند محتوای کوتاه بهتر است، به این نکته اشاره می‌کنند که مدت زمان تمرکز انسان‌ها کمتر از قبل شده و بازه توجه (Attention Span) کاهش یافته و مردم دیگر مانند گذشته وقت و حوصله ندارند و می‌خواهند در سریع‌ترین زمان، به پاسخ سوال خود دست پیدا کنند.

همیشه در این تقسیم‌بندی‌ها گروه سومی هم وجود دارند و این گروه، تأکید می‌کنند که هر چیزی به خیلی چیزها بستگی دارد و نمی‌توان حکم داد.


چرا ممکن است این ارتباط را مشاهده کنید؟

بیایید با بدیهی ترین امکان شروع کنیم: پست های طولانی تر وبلاگ فقط چشمگیر تر به نظر می رسند ، به همین دلیل افراد بیشتری به آنها جذب می شوند.

نگاهی دیگری به نمودار بالا بیندازید و خواهید دید که در 1000 کلمه قطع می شود. برای پست های طولانی تر از این ، ما در واقع یک همبستگی منفی قوی بین تعداد کلمات و بک لینک ها پیدا کردیم. به عبارت دیگر ، میانگین تعداد بک لینک از وب سایتهای منحصر به فرد (با مراجعه به دامنه ها) پس از 1000 کلمه شروع به کاهش می کند.


چگونه ممکن است این ارتباط را مشاهده کنید؟

بیایید ابتدا این ایده را در نظر بگیریم که Google نسبت به محتوای طولانی تر مهربان تر است. در نتیجه ، محتوای طولانی تر بالاتر می رود و ترافیک ارگانیک تری می گیرد.

اگر نگاه دیگری به نمودار بالا بیندازید ، متوجه خواهید شد که در 2،000 کلمه قطع می شود. به این دلیل است که ما برای پیامهای طولانی تر از 2000 کلمه ، بین تعداد کلمات و ترافیک ارگانیک ، رابطه منفی متوسطی داریم به عبارت دیگر ، میانگین پست 10،000 کلمه ای نسبت به پست متوسط ??2،000 کلمه ای ، میزان ترافیک جستجو کمتر می شود.

البته این ممکن است که Google از مطالب طولانی تر از 2000 کلمه حمایت کند ، اما ما در این استدلال دلایل چندانی نمی بینیم. جریمه کردن پست ها به دلیل “طولانی بودن” معنی ندارد.

جان مولر Google تایید میکند. در سال 2019 ، او اظهار داشت که شمارش کلمات از عوامل رتبه بندی نیست.

بنابراین ، بیایید به چند دلیل قانع کننده تر نگاه کنیم که ممکن است این ارتباط وجود داشته باشد.

دلیل اول

در مرحله اول ، بین طول محتوا و لینکهای ارتباطی رابطه مستقیم (حداکثر 1000 کلمه) وجود دارد. ما این را قبلاً می دانستیم و می دانیم که بک لینک ها برای رتبه بندی مهم هستند.

دلیل دوم

دوم ، محتوای طولانی تر تمایل به کامل تر شدن دارند و طبیعتاً خرده خرده های بیشتری را در بر می گیرد. به همین دلیل ، محتوای طولانی تر غالباً کلمات کلیدی بیشتری را در بر می گیرد.

مطابق گفته سایت اکسپلورر Ahrefs ، در حدود 7200 کلمه کلیدی رتبه بندی می شود.

بسیاری از این کلمات کلیدی فقط روشهای دیگری برای جستجوی همان موارد در گوگل هستند. اما صفحه همچنین برای عبارات مرتبط نیز رتبه بندی می شود.

این اتفاق می افتد زیرا پست ما کامل است و به هردوی این عملگر ها اشاره می کند.

اگر پست وبلاگ ما کمتر دقیق بود و در مورد این موارد نمیتوان صحبت کرد ، برای این کلمات کلیدی رتبه ای وجود ندارد. این تنها دوازده اپراتور جستجو را ذکر می کند ، بنابراین به عنوان کلمات کلیدی مرتبط رتبه بندی نمی شود.


چرا محتوای طولانی بک لینک های زیادی می گیرد؟

قطعا محتوای بلند، مفیدتر و جامع تر از محتوای کوتاه است، در نتیجه وقتی یک محتوا مفیدتر و جامع تر باشد ارزش بیشتری برای مخاطب ایجاد می کند. علاوه بر این گوگل می داند که کاربران به دنبال اطلاعات جزئی نیستند که بخواهند آن ها را از صفحات مختلف به دست بیاورند. کاربران می خواهند همه آن اطلاعات در یک صفحه قرار داشته باشد.

محتوای طولانی که راجع به یک موضوع به طور جامعی صحبت کرده است، بیشتر احتمال دارد که بتواند پاسخ سوالات کاربران را بدهد تا یک مقاله مختصر و مفید که کاربر نیاز داشته باشد بعد از مطالعه آن، مقالات دیگری را نیز مطالعه کند.

 

همانطور که برایان دین (یکی از اشخاص برجسته در حوزه دیجیتال مارکتینگ و سئو) می گوید :

“همیشه فضای کافی برای نوشتن پست هایی مثل ” 7 راه عالی برای…” وجود دارد. اما همیشه به طور خیره کننده ای پست هایی که تعداد لیست های بیشتری دارند بخاطر حجم شان برجسته تر هستند. در یک پست 100 آیتمی نسبت به یک پست 10 آیتمی، به طور ذاتی چیزهای بیشتری برای به اشتراک گذاشتن ( لینک دادن) وجود دارد.”


شاید به این موضوع برمی گردد که 60 درصد بازاریابان محتوا به دنبال تولید محتوای جذاب هستند. استفاده از آنچه در این مقاله آمده است یک فرصت بی نظیر برای تولیدکنندگان محتوا است.

نکته: گوگل به محتوای بلندی پاداش می دهد که ارزش برای کاربران ایجاد کند. در حقیقت محتوای شما باید خوب باشد.

همان طور که قبلا گفتیم طول محتوا بخشی از راه حل است اما کل آن نیست. طول محتوا فاکتورهایی دارد که به وسیله آن می توان محتوای با کیفیت را برای کاربران و موتورهای جستجو تعریف کرد:

  • سودمندی و ارزش
  • جامع بودن
  • زمان توقف بیشتر
  • عناوین جذاب و تگ توضیحات

با استفاده از این عناصر اساسی در محتوای با کیفیت و گنجاندن آن ها در قالب طولانی، تولیدکنندگان محتوا می توانند اشتراک گذاری بیشتر و بک لینک بیشتری کسب کنند و جایگاه خود را در نتایج گوگل بهبود بخشند.

در آخر اینکه اگر شما بتوانید چیز متفاوتی ارئه دهید که سوال های کاربران را به خوبی پاسخ دهد، مشکلاتشان را حل کند و آنها را ترغیب به اشتراک گذاری کند، پاداش های زیادی مثل تعامل با کاربر، رتبه بالا در نتایج و دیده شدن برندتان دریافت خواهید کرد.


مخاطب هدف خود را انتخاب کنید

همانند تمام محتواهای خوب وب، شما می بایست هدف مشخصی برای تهیه هر محتوا داشته باشید. نیاز است که به مطالعه درباره مخاطبین هدف خود پرداخته و مشخص کنید که چه کسانی به جستجو و مطالعه محتوای سایت شما خواهند پرداخت.

همچنین می بایست قصد کاربران را از جستجو نیز در نظر داشته باشد، آیا آنها به دنبال کسب اطلاعات اولیه بوده یا اینکه صرف می خواهند با چند کلیک به خرید یک محصول بپردازند. محتوای شما نمایانگر شخصیت و هدف کاربران استفاده کننده از آن محتواست.

در حالت ایده آل، ساختار یک محتوای خوب قبل از تهیه شکل می گیرد. این محتوا می بایست در راستای اهداف وب سایت بوده و پاسخ معقولی به نیاز کاربران دهد. یک محتوای خوب می بایست متناسب با عبارت مورد جستجو، قادر به کسب رضایت کاربران باشد.

مهمتر از اینکه ممکن است چندین محتوای مشابه به هم در یک وبسایت وجود داشته باشد که با توجه به نیازهای متفاوت کاربران تهیه شده است.

 تنها بر روی محتوای متنی تمرکز نکنید

محتوای با کیفیت چیزی فراتر از کلمات است. یک محتوای خوب پاسخی جامع به کاربری می دهد که به جستجوی عبارتی به خصوص می پردازد.

حتی یک ویدئوی خوب نیز می بایست همراه با توضیحات متنی جامعی باشد. در این بین منابعی وجود دارند که به بهبود کیفیت محتوا کمک زیادی می کنند. این مورد نهایی ترین هدف تولید کنندگان محتواست: بهترین اطلاعات را در بهترین فرمت ممکن و در پلتفرمی صحیح به کاربران ارائه دهید.

بسیاری از انواع محتوا در قالب متن قابل ارائه هستند. اما بعضی دیگر نیز وجود دارند که در قابل عکس و ویدئو شکل بهتری پیدا می کنند. بعضی موقع ها نیز فایل های صوتی، بهترین نوع مدیا برای ارائه اطلاعات هستند.

دقت داشته باشید که حتی در هنگام استفاده از صوت و ویدئو نیز مقداری محتوای متنی به صفحه بیفزایید. این محتوای متنی بایست به گونه ای باشد که برای کاربران مفید بوده و آنها را تشویق به مشاهده ویدئو یا شنیدن صوت کند.