سفارش تبلیغ
صبا ویژن

الگوریتم کبوتر گوگل چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟

الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده است که به دنبال نزدیکترین فروشگاه، بیمارستان، مرکز تفریحی و ... باشید و حتما می‌دانید که این نیاز بیشتر مردم دنیا بوده است از این رو موتور جستجوی گوگل پس از پنگوئن، مرغ مگس خوار و پاندا، در سال 2014 تصمیم گرفت تا الگوریتم کبوتر را به قلعه حیوانات خود اضافه کند. عملکرد الگوریتم کبوتر گوگل در واقع به این صورت است که وقتی مرورگرتان را باز کنید و عباراتی چون «رستوران‌های نزدیک من» یا «بیمارستان‌های نزدیک من» یا «مراکز تفریحی نزدیک من» را جستجو کنید، گوگل خودش نزدیکترین مکان مورد نظر را شناسایی می‌کند و به همراه همه مشخصات به شما ارائه خواهد داد! همانطور که می‌دانید موتور جستجوی گوگل بر اساس محتوا کار می‌کند و امروزه مکان (لوکیشن) نیز در کنار متن، صدا و تصویر به عنوان محتوا شناخته می‌شود و الگوریتم کبوتر گوگل نیز از این محتوا برای شناسایی نزدیکترین مکان استفاده می‌کند.



نحوه عملکرد الگوریتم کبوتر گوگل

رتبه بندی وب سایت‌های مختلف در موتور جستجوی گوگل براساس معیارهای مختلف صورت می‌پذیرد و به همین دلیل است که وقتی عبارتی را در گوگل جستجو می‌کنید برخی از سایت‌ها را در نتایج اول گوگل بالاتر از دیگر وب سایت‌ها مشاهده خواهید کرد. با این حال تا قبل از روی کار آمدن الگوریتم کبوتر، مکان و فاصله شما از عبارت مورد نظر به عنوان یک معیار برای رتبه‌بندی گوگل محسوب نمی‌شده است.
در واقع استفاده از الگوریتم کبوتر سبب شده است تا شما پس از جستجوی عبارت مورد نظر خود در گوگل برای یافتن مکانی خاص در یک شهر با پیشنهادهای مختلفی مواجه شوید! حال فکر می‌کنید که این پیشنهادها برای همه شهرها یکسان خواهد بود؟! در پاسخ به این سوال باید گفت که قطعا نتایج یافتن مکان در گوگل برای شهرهای مختلف متفاوت خواهد بود زیرا الگوریتم کبوتر با انطباق الگوریتم جستجوی شما و الگوریتم سایت‌های مرتبط، به نمایش مکان نزدیکتر به شما اقدام خواهد کرد.

تغییرات الگوریتم کبوتر روی گوگل

با توجه به مطالب بخش‌های قبل متوجه شدید که الگوریتم کبوتر سبب شده است تا نتایج گوگل بر اساس موقعیت مکانی تغییر کند. در واقع قبل از روی کار آمدن الگوریتم کبوتر وقتی عبارتی مانند «کافه‌های تهران» را جستجو می‌کردید با یکی از کافه‌های ولنجک تهران مواجه می‌شدید اما در حال حاضر در صورت جستجو «کافه‌های ولنجک» نزدیکترین کافه به شما در ولنجک نمایش داده خواهد شد و در صدر نتایج  قرار خواهد گرفت.
بنابراین الگوریتم کبوتر در نتایج جستجوی گوگل تغییرات محسوسی ایجاد کرده است که روی رتبه بندی و سئو سایت تاثیر مستقیمی ‌داشته است. با این حال میان بسیاری از سئو کارهای حرفه ای سایت بر سر تاثیرات مثبت و منفی این الگوریتم برای کاربر و صاحب سایت اختلاف وجود دارد.

میزان تاثیر الگوریتم بر کسب و کارها و کاربران

یک سری کسب و کارها با ظهور الگوریتم کبوتر، بسیار ضرر کرده‌اند در حالی که بعضی کسب و کارهای دیگر با الگوریتم کبوتر، اوج گرفتند مانند دایرکتوری های اینترنتی. سایت هایی مانند همگردی یک دایرکتوری محسوب می شوند و اطلاعات کامل کسب و کارها در مناطق مختلف یک شهر یا کشور را نمایش می دهند. به طور مثال با جستجوی عبارت "رستوران های ونک " در گوگل، نتایج زیر نمایش داده می شود. این وب سایت ها به خودی خود سایت یک رستوران نیستند اما فهرستی از رستوران های منطقه ونک تهران را نمایش می دهند. 



میزان تاثیر الگوریتم بر شکل ظاهری گوگل

اگر این سوال در ذهن شما وجود دارد که آیا الگوریتم کبوتر بر شکل ظاهری گوگل تغییراتی ایجاد کرده است یا خیر؟ باید در پاسخ به این سوال گفت که اگرچه زیبایی خاصی به گوگل نداده است، ولی در نوع نمایش نتایج جستجو تغییراتی را به وجود آورده است. یکی از مهم‌ترین تغییراتی که با اعمال الگوریتم‌های کبوتر انجام گرفت، تغییر ظاهر صفحه نتایج (SERPs) و به ویژه نتایج پک گوگل بود. "پک هفت‌تایی" مربوط به دوران قبل از اعمال الگوریتم کبوتر است و"پک جدید سه‌تایی" برای بعد از اعمال الگوریتم کبوتر است.

شخصی سازی شدن نتایج جستجو توسط الگوریتم کبوتر

موتور جستجوی گوگل همیشه سعی می کند تا نتایج مرتبط و مورد نیاز کاربران را به آن ها نشان دهد. در گذشته با جستجوی عبارت «باشگاه بدنسازی» در گوگل ده‌ها نتیجه برای شما ظاهر می‌شد، حالا با کمک الگوریتم کبوتر گوگل، این نتایج به 10 عدد کاهش می‌یابد. این 10 نتیجه در واقع با توجه به موقعیت مکانی کاربر شخصی سازی شده‌ اند و این باعث می‌شود که کار جستجوی کاربر راحت شده و سریع‌ تر به محتوای هدف خود برسد.

کمک الگوریتم کبوتر به کسب و کارهای محلی

یکی از تغییراتی که گوگل با معرفی الگوریتم کبوتر هدف قرار داده بود، وارد کردن الگوریتمی بود که موقعیت-محور باشد. در حقیقت گوگل قصد داشت نتایج را بر اساس محل یا منطقه کاربر جستجو کننده نمایش دهد و رتبه بندی های نتایج ،موقعیت محور باشند. این آپدیت گوگل باعث شد که کسب و کارهای محلی دست به کار شوند و دنبال بهبود سئوی محلی سایت خود باشند تا بر همین اساس بتوانند مشتریان هدف خود را راحت ‌تر پیدا کنند.



الگوریتم کبوتر چه تفاوت‌هایی ایجاد کرده است؟

بعد از اینکه گوگل الگوریتم کبوتر را وارد موتور جست و جوی خودش کرد، تغییراتی در صفحه نتایج جست و جو (یا همان SERP) ایجاد شد که در رتبه بندی بسیاری از وبسایت ها تاثیر گذاشت. مثلا فرض کنید که یک کافه (می‌بینید چقدر به کافه علاقه دارم!) در منطقه گیشا وجود دارد. اگر قبل از اینکه الگوریتم کبوتر اعمال شود، شما عبارت "کافه‌های خوب تهران" را جست و جو می‌کردید، ممکن بود که اسم این کافه را هم در فهرست گوگل ببینید. اما بعد از اینکه این الگوریتم اعمال شد، اسم این کافه از این فهرست پاک شد! این تا حدی به ضرر کافه است، نه؟ اما همیشه هم اینطور نیست. چرا؟ چون از طرف دیگر اگر شما عبارت "کافه‌های خوب در گیشا" را سرچ کنید، احتمال زیاد اسم این کافه را خواهید دید.

این مثال به ما نشان می‌دهد که الگوریتم کبوتر با اینکه ممکن است بعضی موارد را در نتایج جست و جو به ما نشان ندهد، اما همین مورد را در یک عبارت جست و جو (یا همان query) دیگر برای شما می‌آورد. در کل، الگوریتم کبوتر سعی می‌کند نتایج جست و جو را هرچه بیشتر جزئی و شخصی سازی بکند و معیارش هم برای این کار، موقعیت مکانی شما و نیز فاصله فیزیکی شما با عبارت مورد نظرتان است.

مطلبی که در مورد تغییرات ایجاد شده توسط الگوریتم کبوتر خدمت‌تان عرض کردم، یک چیز خیلی کلی و عمومی بود. اما حالا می‌خواهیم کمی عمیق‌تر و تخصصی‌تر وارد این بحث بشویم. آماده‌اید؟ متخصص‌هایی که در زمینه سئو فعالیت داشتند، کمی در مورد الگوریتم کبوتر دو دل بودند! یعنی واقعا نمی‌دانستند که اصلا این الگوریتم خوب است یا بد؟ بیشتر به نفع کیست؟ کاربر یا وبسایت؟ یا ضررش برای کی بیشتر است؟ حالا برای این که بتوانند به این سوالات جوابی بدهند و دقیقا بدانند که الگوریتم کبوتر چه تفاوت‌هایی ایجاد کرده است، یک وبینار تخصصی راه انداختند و دیگر خودتان بقیه‌اش را می‌دانید... در این بخش از مقاله، سوالات پرسیده شده از این افراد به همراه آنالیزشان را برای شما آورده‌ایم:


3 نکته مهم در مورد این بروز رسانی؛

  • Pigeon بزرگترین آپدیتی بود که گوگل می توانست در جستجوی محلی داشته باشد
  • پارامترهای فاصله کاربر و موقعیت جغرافیایی او به رتبه بندی افزوده شد
  • با شکل جالبی، جستجو در نقشه و وب را به یکدیگر متصل کرد

همانطور که می دانید، بعد از هر بروز رسانی که این موتور جستجو انجام می دهد، شاهد افت رنک وب سایت های بسیار زیادی هستیم. این مسئله در مورد بروز رسانی کبوتر هم صدق می کند. اگر تا الان اهمیت جستجوی محلی را نمی دانستید، وقت آن است که شروع به بهینه سازی وب سایت خود بر اساس آپدیت کبوتر گوگل کنید.

آنچه گوگل باید درباره کبوتر بگوید

Google  در اکثر بروز رسانی ها چیزی برای گفتن ندارد.

در رابطه با بروزرسانی این الگوریتم فقط گفته شد که اطلاعات را عمیق تر به کاربران نمایش خواهد داد و این الگوریتم باعث بهبود تجربه کاربری خواهد شد.

گوگل به باری شوارتز گفت که هیچکدام از به روزرسانی های Pigeon را پس از راه اندازی اولیه، تأیید یا انکار نخواهد کرد:

بنابراین، تقریباً تضمین شده است که یک بروزرسانی وجود داشته باشد و همچنین بسیار محتمل است که طی چند سال گذشته بیش از یک بروزرسانی برای الگوریتم Pigeon وجود داشته باشد.

آیا کبوتر در SERP های Google تغییر می کند؟

بعد از کبوتر، نتایج جستجو در نقشه ها تفاوت قابل توجهی با نتایج جستجوی سنتی داشت.

 تجربه کاربری هم به طور قابل ملاحظه ای تغیر کرد. اکنون نتایج جستجو و زیبایی شناسی SERP (صفحه نتایج موتور جستجو) برای جستجوی Google و جستجوی Google Maps ظاهر و عملکرد یکنواخت تری دارند.

کبوتر حضور وب شما را اثبات می کند

کبوتر یک چالش را برای صاحبان مشاغل محلی به وجود می آورد.

آن هم این است که باید برای اثبات خود، مواردی که الگوریتم کبوتر از آنها میخواهد را رعایت کند.

شما باید تمامی اطلاعات مربوط به محل کارتان را ذکر کنید و آن را به طور واضح به کاربر نشان دهید.

ساعت کاری محل کار شما، شماره تماس، محصولات، خدماتی که ارئه میدهید، آدرس و …

رضایتمندی مشتریان می تواند از طریق سئو محلی، به رتبه سایت کمک کند!

در صورت رضایت مشتریان و کاربران از خدمت دهی شما، رتبه شما از طرف این الگوریتم افزایش خواهد یافت.

به این صورت که، مشتریان برای اعلام رضایت خودشان به نقشه سایت شما رتبه خواهند داد و نظرات مثبت خودشان را اعلام خواهد کرد که این کار از دید گوگل، بسیار خوشایند می آید.

چگونه در جستجوی محلی رنک بگیریم؟

بعد از این برقراری الگوریتم کبوتر گوگل، بسیاری از مدیران کسب و کارهای مختلف سوالات زیر برایشان به وجود آمد:

  • چگونه برای جستجوی محلی رنک بگیرم؟
  • چرا نمی توانم مثل رقبایم در نتایج محلی حضور داشته باشم؟
  • فاکتورهای رتبه بندی کبوتر گوگل چه مواردی هستند؟
  • چه تغییراتی باید در روند سئو سایت به وجود بیاوردم؟
  • و …

اگر شما هم جزو این افراد هستید، ادامه این مقاله را باید با دقت بیشتری بخوانید. بدون هیچ معطلی بهتر است به سراغ فاکتورهایی برویم که برای الگوریتم کبوتر گوگل اهمیت زیادی دارند.


 

فاکتورهای رتبه بندی آپدیت کبوتر گوگل

مهم ترین این فاکتورهایی که کبوتر گوگل سعی می کند با استفاده از آن ها نتایج محلی را نشان کاربر بدهد، به صورت زیر هستند:

  • نزدیک بودن IP location کاربر به آدرس کسب و کار مورد نظر
  • نزدیک بودن آدرس کسب و کار به مرکز شهر
  • HTML NAP (هماهنگ بودن نام، آدرس و شماره تلفن جستجو شده با کسب و کار)
  • قوام کیفیت، اعتبار و محبوبیت یک کسب و کار (این اطلاعات از لیست دایرکتوری ها به دست می آید)
  • اعتبار دامنه
  • تعداد و کیفیت لینک ها
  • تعداد بازدیدهای وب سایت کسب و کار شما
  • نظرات افراد در مورد کسب و کار مورد نظر

این ها مواردی هستند که در نشان داده شدن برند شما در جستجوی محلی اهمیت زیادی دارند؛ به طور کلی پیشنهاد نیوسئو به شما این است که کارهای زیر را برای بهینه سازی محلی وب سایت خود انجام دهید تا سریعتر به آنچه می خواهید برسید:

  • افزایش شدید کیفیت محتواهای وب سایت
  • تمرکز بر روی عبارت های کلیدی محلی و تولید محتواهای با ارزش برای آن ها
  • بهینه سازی صفحه اصلی وب سایت و قرار دادن مهم ترین اطلاعاتتان در آن؛ همان مواردی که به فکر می کنید که هدف جستجوی کاربر محلی بوده اند
  • قرار دادن نام شهر و برند خود در بیشتر عنوان های وب سایتتان
  • استفاده از تگ های alt مرتبط
  • ثبت وب سایت در Google My Business
  • چک کردن Google Map برای اینکه آدرس، نام و شماره تلفن صحیحی را وارد کرده باشید
  • لینک سازی های محلی با برندهای هم منطقه ای خود
  • تبلیغ برند خودتان در اینستاگرام و تلگرام و استفاده از هشتگ های محلی در آن ها

جمع بندی نهایی

تعداد بسیار زیادی از کسب و کارهای محلی بعد از بروز رسانی کبوتر گوگل، پیشرفت های چشمگیری داشتند؛ تنها به این دلیل که توانستند عملکرد خوبی در زمینه سئوی محلی وب سایتشان از خود نشان دهند.

حال که به خوبی درک کرده اید الگوریتم کبوتر گوگل چیست و چه تاثیری بر کسب و کارهای محلی گذاشته است، بهتر است هرچه سریعتر برای بهینه سازی وب سایت خود اقدام کنید. در صورت وجود هرگونه مشکل برای سئوی داخلی وب سایتتان، خوشحال می شویم که آن را با ما در میان بگذارید.