سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاثیر دامنه و پسوند بر سئوی سایت

برای بسیاری از صاحبان مشاغل که قصد دارند حرفه خود را در جهت آنلاین شدن و  تجارت الکترونیک گسترش کنند در هنگام ثبت دامنه سوال پیش می‌آید که چه نامی را با چه پسوندی انتخاب کنیم که در آینده نیاز به تغییر آن نباشد. برای بسیاری از مشتریان وب رمز این سوال پیش می‌آید که تاثیر پسوند دامنه بر سئو وب سایت چقدر است؟. در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم.

 

در مقالات پیش به لزوم داشتن یک وب‌سایت برای معرفی کسب‌وکار پرداخته شد. همچنین گفته شد برای داشتن یک وب‌سایت موفق، ثبت یک دامنه مناسب، انتخاب هاست پرسرعت و همچنین استفاده از طراحان حرفه‌ای و مجرب امری انکارناپذیر است. در این مقاله سعی شده با معرفی پسوندهای مختلف و تاثیر آن بر سئو سایت، به بسیاری از سوالات درباره نوع پسوند و تفاوت‌های آنها پاسخ داده شود.
شاید اولین سوالی که ذهن مخاطب را به خود معطوف می‌کند این باشد که دامنه چیست؟ دامنه یا همان دامین، نام وب‌سایت است. برای مثال سایتی مانند www.webramz.com را در نظر بگیرید. وب‌رمز نام دامنه و .com پسوند دامنه می‌باشد. انتخاب نام دامنه موضوعی شخصی بوده و هر کس می‌تواند مناسب با نوع کسب‌وکار خود اقدام به انتخاب نام دامنه کند. اما بهتر است برای انتخاب نام دامنه، از کلماتی با دیکته و تلفظ آسان استفاده شود که در ذهن مخاطبین ثبت شود. وب‌رمز با پانزده سال سابقه در زمینه طراحی وب‌سایت و خدمات‌دامنه و میزبانی‌وب، مفتخر است به مشتریان طراحی وب‌سایت خود، مشاوره انتخاب نام دامنه را ارائه دهد تا نخستین گام برای داشتن یک وب‌سایت به بهترین شکل برداشته شود.
اکنون زمان انتخاب پسوند مناسب برای نام انتخاب شده وب‌سایت می‌باشد. باید بدانید چه نوع پسوندی مناسب کسب‌وکار شما بوده و مهمتر اینکه آیا پسوند دامنه بر سئو سایت شما تاثیر می‌گذارد یا خیر.


پسوندهای نام دامنه 

پسوندهای دامنه را در انواع مختلفی دسته‌بند‌توان به پسوند‌های ملی و یا بین‌المللی اشره کرد. انتخاب پسوند مناسب امر مهمی در سئوی سایت می‌باشد. به همین جهت در ادامه مطلب انواع دامنه بر اساس پسوندها را به شما معرفی خواهیم کرد:

  • دامنه‌های سطح بالا یا TLD (برای مثال com. و net.)
  • دامنه‌های سطح بالای کد کشور و یا ccTLD (برای مثال ir. برای ایران و co. برای کلمبیا)
  • دامنه‌های سطح بالای حمایت مالی و یا sTLD (برای مثال edu. مرتبط با سازمان‌های آموزشی)

انتخاب هر یک از این پسوندها تاثیراتی در جایگاه شما در نتایج جست و جو دارد. آنچه مهم است سنجش نیاز شماست. برای تصمیم‌گیری در زمینه نوع پسوند دامنه باید با توجه به حوزه کسب و کار خود، وسعت مکانی فعالیت (داخلی و خارجی) و سنجش هزینه‌ها تصمیم بگیرید. برای مثال اگر قصد دارید در فضای بین‌المللی فعالیت کنید، انتخاب پسوند ir. اشتباه خواهد بود.

تصمیم با شماست. در ادامه مطلب تاثیر پسوند دامنه بر سئو را با هم بررسی خواهیم کرد.

 سئو و انتخاب پسوند مناسب 

با توجه به تحریم‌های بین‌المللی که بر علیه ایران اعمال شده است استفاده از پسوند‌های بین المللی ممکن است سئو سایت را دچار مشکل کند. چرا که تشخیص محدوده جغرافیایی ممکن نخواهد بود. برای حل این مشکل ثبت یک دامنه ملی می‌تواند کار ساز و مفید باشد چرا که در دامنه‌های ملی منطقه جغرافیایی به صورت پیش فرض برای موتورهای جستجو مشخص می‌باشد.
در صورت کلی استفاده از پسوندهای سطح اول مناسب‌تر بوده و تاثیر مثبتی در جایگاه رتبه سایت در نتایج جستجوها خواهد داشت. طبیعتاً برای ثبت دامنه با پسوند سطح اول هزینه بیشتری پرداخت خواهید کرد اما نگران نباشید. نتیجه آن را در طول زمان دریافت خواهید کرد.



امروزه بیش از میلیون‌ها دامنه در اینترنت وجود دارند که دارای پسوندهای مختلفی مانند com. و یا net. می‌باشند. برای هر کشور با توجه به نام کشور، یک پسوند اینترنتی وجود دارد مانند ir. و .uk که به ترتیب برای کشورهای ایران و انگلستان می‌باشد. دسته‌ی دیگری از پسوند دامنه‌ها در اینترنت وجود دارد که مخصوص سازمان‌ها و ارگان‌ها می‌باشند و این پسوندها بیشتر برای آن‌ها کاربرد دارند، به عنوان مثال سایت سازمان سنجش در نام دامنه خود از پسوند org. استفاده کرده‌است که نشان از سازمانی بودن این نام دامنه را دارد.

به طور کلی هر دامنه‌ی اینترنتی (Network Domain) از دو بخش دامنه و پسوند تشکیل شده؛ برای مثال در وب سایت Hamyar.co عبارت Hamyar دامنه و عبارت .co هم پسوند نامیده می‌شود. همان طور که پیش از این هم اشاره شد، نام دامین از ارزش و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اما باید در کنار این موضوع، به تاثیرگذاری پسوند هم به هنگام ثبت دامنه توجه داشته باشید. در ادامه به معرفی برخی از پرکاربردترین پسوندها در نام دامنه می‌پردازیم:

  • پسوند com: بدون شک دامین‌های دات کام، بیشتر از هر پسوند دیگری به گوشتان خورده است؛ این پسوند که همواره از آن به عنوان رایج‌ترین نوع دامنه یاد می‌شود، مخفف عبارت Commercial به معنی تجاری است. بنابراین اگر وب سایت شما به دنبال معرفی محصولات، شرکت، ارائه‌ی خدمات و هرگونه فعالیت تجاری دیگری است، پیشنهاد می‌شود از پسوند com. استفاده کنید.
  • پسوند net: مخفف عبارت Network بوده و همان طور که از نامش هم پیداست، معمولا وب سایت‌هایی که در زمینه ارائه‌ی خدمات اینترنتی فعالیت می‌کنند، از این نوع پسوند بهره می‌برند.
  • پسوند org: اگر قصد دارید وب سایتی مربوط به یک فعالیت غیرتجاری را به ثبت برساند، می‌تواند از دامنه org. استفاده کنید. این پسوند مخفف عبارت Non-Profit Organization بوده که به معنی سازمان غیرانتفاعی است؛ به خاطر داشته به سازمان‌هایی غیرانتفاعی گفته می‌شود که مقصد تجاری ندارند مانند محیط زیست، سازمان‌های مربوط به فعالیت‌های بشردوستانه و امثال آن‌ها.
  • پسوند gov: مخفف کلمه‌ی Government بوده که به معنی دولت است؛ در نتیجه بیشتر وب سایت‌های دولتی پسوند gov. را برای انتخاب دامنه‌ی خود مورد استفاده قرار می‌دهند.
  • پسوند biz: نام این پسوند از عبارت Business(به معنی تجارت) الهام گرفته شده است. همان طور از معنی لغوی بیزینس پیداست، پسوند دات بیز معمولا برای ثبت دامنه شرکت‌های تجاری که در زمینه‌ی تجارت الکترونیک فعالیت دارند به کار می‌رود.
  • پسوند int: از این نوع پسوند برای ثبت نام دامنه‌های مربوط به سازمان‌های بین‌ المللی استفاده می‌شود؛ این پسوند مخفف کلمه‌ی International به معنی بین المللی است.
  • پسوند info: تقریبا در تمام زمینه‌ها عبارت info به معنی اطلاعات وارد دایره‌ی لغات شده است؛ این عبارت مخفف کلمه‌ی Information بود و از پسوند آن، معمولا برای ثبت دامین‌های مربوط به سایت‌هایی که به دنبال ارائه‌ی اطلاعات در یک مورد خاص هستند، استفاده می‌شود.
  • پسوند edu: مخفف عبارت Education است؛ اگر قصد دارید که وب سایتی با محتوای آموزشی راه‌اندازی کنید، می‌توانید از پسوند edu. بهره ببرید.
  • پسوند ir: پسوند‌های دو حرفی در دامین‌ها، مربوط به دامنه‌های محلی هستند. برای مثال اگر با وب سایتی مواجه شدید که پسوند آن us. بود، مربوط به ایالت متحده آمریکا است. دامنه های .ir هم مختص به سایت‌های ایرانی هستند و اگر قصد دارید که فعالیت سایت خود را به ایران محدود کنید، می‌توانید از این نوع دامنه بهره ببرید. البته توجه داشته باشید که برای ثبت دامنه .ir حتما باید مقیم ایران باشید و نسبت به دریافت شناسه ایرنیک اقدامات لازم را انجام دهید.

معمولا برای انتخاب پسوند دامنه، محدودیتی وجود ندارد اما همان طور که پیش از این هم اشاره شد، استفاده از دامنه‌های دات کام در تمام دنیا رواج بیشتری نسبت به سایر دامنه‌ها دارد و بهتر است.



اولین قدم برای راه اندازی یک سایت انتخاب نام دامنه می باشد سپس شما باید تصمیم برای انتخاب موضوع وب سایت بگیرید و به نوشتن مطالب بپردازید. وقتی می‎خواهید دامین را ثبت و وب سایت را ایجاد کنید ، انتخاب پسوند بسیار مهم است ، چون میتواند روی عملکرد SEO سایت شما تاثیر بگزارد ،

در ک نظرسنجی جدید که نوسط MOZ انجام شده است نشان میدهد که پسوند دامین تاثیر مختصری روی سئو سایت دارد ، قابلیت هایی مانند Domain Level Keyword و پسوند دامین همبستگی کمی دارند ( اما همچنان تاثیر دارند ) و البته اسم و پسوند همیشه در ویترین شبکه های اجتماعی مانند توئیتر در ریتویت‎ها قرار دارند ، این تحقیق پاسخ‎های بیش از 150 کارشناس حرفه ای بازاریابی جمع آوری و اطلاعات جمع آوری شده به عنوان بخشی از بک تحقیق بزرگتر مرتبط استفاده شد

این انتخاب به موفقیت وب سایت شما در هر منطقه، تاثیر می گذارد که یکی از آنها در بهینه سازی موتور جستجو Seo است.

امن ترین و ساده ترین راه این است که از نام تجاری خود، به عنوان نام دامنه استفاده کنید. از آن جایی که مشتریان شما نام تجاری شما را به یاد می آورند. بیشترین ترافیک وب سایت شما از جستجو در موتور جستجو با مرتبط ترین نام خواهد بود، این چستجو تلاش هایی که کاربر برای شکل های مختلفی از نام برند شما در موتور جست و جو انجام می دهد جست و جوی ناوبری گفته می شود. به عنوان مثال زمانی که نام شرکت شما را به لاتین بدون فاصله وارد می کند.

پسوند .com سنتی و قدیمی بیش از 1000 رقیب دارد که اگر چه همه آنها به قدرتمندی آن نیستند ، اما وجود دارند  !

 آیا پسوند دامین روی سئو تاثیر دارد ؟ 

همانطور که نظرسنجی اشاره شده بالا مشخص کرد ، پسوند دامین تاثیر کمی روی سئوی سایت شما دارد ، تاثیر اصلی بصورت قطعی مشخص نیست ، اما در زیر لیست چیزهایی که از آن مطمئن هستیم را ذکر میکنیم

  • انتخاب یک پسوند واقعا گسترده است ، از پسوندهای منحصر به کشور ( مانند دامین .ir) تا پسوندهای متعلق به به مناطق تجاری  و یا حتی موارد شناخته شده مانند .pizza )
  • کیفیت سایت همیشه اولین فاکتور رنکینگ است و پسوند دامین هیچ شانسی برای مهم تر بودن در مقابل این فاکتور ندارد
  • پسوندهای متعلق به کشور های میتواند انتخاب هوشمندانه ای برای توسعه یک کسب کار در یک کشور خاص باشد ، این موضوع می‎تواند به نفع استارتژی سئو شما باشد
  • گوگل بار دیگر تائید کرده که پسوندهای جدید دامین تاثیر مضاعفی در رنکینگ نسبت به دامین های سنتی و قدیمی مانند .com و .org ندارند، اما فکر میکنیم که تاثیر و اثری گذاری غیر مستقیم همانگونه که در ادامه خواهیم دید داشته باشد
  • مطالعه MOZ نشان داد که پسوند .org بهتر از پسوندهایی مانند .edu و .biz است و اندکی بالاتر از .com




انتخاب TLD بسیار گسترده است ، از الحاقات اختصاص داده شده به کشورها ، گرفته تا مناطق مربوط به صنعت یا مناطق جذاب (مانند نمونه های مختلف.)
کیفیت سایت هنوز اولین عامل رتبه بندی است و پسوندهای دامنه هیچ اهمیتی برای مهمتر شدن ندارند
برنامه های افزودنی کشور تنها اگر در این کشور مشاغل خود را توسعه دهید می تواند یک انتخاب هوشمند باشد. این می تواند استراتژی سئو شما را مطلوب کند
گوگل بار دیگر تأیید کرده است که پسوندهای دامنه جدید هیچ مزیتی برای رتبه بندی دامنههای سنتی .com یا .org ارائه نمی دهد. اما بیایید فکر کنیم که می تواند تأثیر غیرمستقیمی داشته باشد همانطور که در زیر می بینیم
مطالعه Moz نشان می دهد که پسوند .org بهتر از مواردی مانند .edu یا .biz عمل می کند و کمی بالاتر از .com است
پسوند دامنه می تواند به تبدیل کمک کند
افراد بسته به دامنه آن یک وب سایت متفاوت را درک می کنند. برخی از برنامه های افزودنی را می توان spammy دانست که آیا دیگران به عنوان منابع در نظر گرفته می شوند یا به خاطر سپردن آنها ساده تر خواهد بود. نباید عادتهای ناوبری افراد را دست کم گرفت.

Google از نتایج جستجوی بهتری برخوردار است

با افزودن پسوند دامنه جدید ، گوگل نشان می دهد تجربه کاربر هنوز یکی از اولین دغدغه های آن است. بیایید ببینیم این ممکن است به چه معنی باشد:

برخی از TLD های جدید گران تر هستند. این بدان معنی است که وب سایتهای اسپم کمتر از این افزونه ها برای پرتاب هک های خود استفاده می کنند. بنابراین وب سایت های دارای این پسوندها ممکن است اعتماد به نفس بهتری داشته باشند.
این پسوندهای دامنه تأیید شده مانند .archi یا .gov وجود دارد. به نظر می رسد که رتبه بالاتر این وب سایت ها از آنجا که تأیید شده اند ، مناسب است.